Виставка «QR–реінтерпретація» Рафал Урбанські

Багатогранна творчість Рафала Урбанського – художника, що займається живописом, комп’ютерною графікою та відео-артом – в значній мірі зосереджена на вивченні формальних, змістовних та і мультимедійних можливостей QR-кoдiв.

QR – швидкий відгук – як подає Вікіпедія, це абетково-цифровий, двовимірний, матричний, квадратний графічний код, розроблений японською компанією Denso-Wave у 1994 році.

Геометричний ритм чорно-білих квадратів, який небагато людей може розпізнати без комп'ютерних додатків, приваблює своєю графічною аскетичною красою та можливостями збереження стиснутого, конкретного змісту. Художника захоплює одне і друге.

У сфері його картин та графічних робіт QR-и відіграють роль найважливішого засобу виразу. їх зовнішня форма нав'язує обов'язковість формальної дисципліни цілій композиції. Іноді її схему визначає один QR-кoд, іноді вона містить більше цих характерних квадратних силуетів. Часто вони набувають іншого кольору, а також і товщини, наданих їм соковитими структурами живописної матерії. Також внутрішні пропорції картин – часто у формі квадрату – виходять з розміщення квадратних модулів QR-iв. їх домінуюча, компактна, графічна система створює геометричну щільність та стерильну чистоту композиції.

Художник пом'якшує її художніми засобами виразу: тонко приглушені кольори, сіра тональність втоплена в нашарування товстого білого фону записом незатертих слідів пензля.

Формальна елегантність світу „холодної” геометричної абстракції, поглинутої прагненням до естетичного і байдужого за значенням ідеалу краси, у картинах Рафала Урбанського стикається з заангажованим та неодноразово високоемоційним змістом, закодованим в намальованих QR-ах, які можна прочитати використовуючи спеціальні додатки. їхній зміст пов'язаний з мистецтвом і художньою проблематикою, які часто також торкаються складних екзистенційних і соціальних проблем.

Використовуючи сучасні та художньо привабливі можливості кодування інформації, художник із Кельц поєднує в своїх оригінальних композиціях два світи, які досі виключали один одного, світ чистого геометричного мистецтва та світ заангажованого літературного виразу, тим самим створюючи світ своєї авторської індивідуальної мистецької творчості.